Den ble produsert i 31 år – og var en gedigen suksess

Den ble produsert i 31 år – og var en gedigen suksess

Nyheter

Publisert: 25. oktober 2021

Forfatter: Av Frank Williksen

Noen ganger treffer bilmodeller bare helt utrolig godt. Som Renault 4.

Noe av det som kjennetegner franskmenn – på både godt og vondt – er tidvis skyhøy selvtillit. Da Renault 4 ble lansert tilbake i 1961, var produsenten skråsikker på at den kom til å bli en vinner. Det ble den, det kan vi røpe med én gang.

Renault 4 traff tidsånden perfekt. Det var oppgangstider i Europa, flere fikk råd til å realisere drømmen og kjøpe seg bil. Og Renault 4 var oppnåelig for mange.

De franske bilprodusentene var gode på småbiler. Her handlet det blant annet om å utnytte plassen optimalt, dessuten tilby praktiske løsninger. Og så gikk ikke utviklingen riktig så fort som den gjør i vår tid. Det sier sitt at Renault 4 faktisk er en av bilmodellene som har levd lengst. Den hang med helt til 1992. Faktisk
enda litt lenger i enkelte markeder. I løpet av alle disse årene rakk Renault å produsere over 8 millioner eksemplarer av den. Et nesten surrealistisk høyt tall.

Men det var slett ikke gitt at den lille, og med dagens øyne litt snåle bilen, skulle bli en så stor suksess. For den bød på en del særegenheter og uvanlige løsninger
da den dukket opp.

Renault 4

Verktøysett og få tommeltotter

Som den første bilen fra Renault hadde den forhjulsdrift, den hadde et helt nytt design og en kombiløsning som ikke var vanlig den gang. Den hadde også en annen franskmann som en arg konkurrent. Nemlig Citroën 2CV. Den bygde på mange av de samme prinsippene. Praktisk, enkel, rimelig, god framkommelighet og en bil som skulle fungere i både by og bygd. Det er ingen hemmelighet at Renault brukte 2CV som inspirasjon da de utviklet 4, samtidig som de sørget for å gjøre den til en mer moderne bil.

Den skulle også være rimelig å kjøre – og enkel å reparere. Det siste var viktig for mange kjøpere. Hadde du et greit verktøysett og ikke for mange tommeltotter, kunne du gjøre mye selv på en såpass enkel bil som dette. Og med det spare penger til verkstedutgifter. Det var ikke gratis å ha bilen på verksted, den gangen heller…

Etter hvert kom Renault 4 også i flere ulike varianter. Både luksusutgaver med mer utstyr, som stasjons- og varevogner og til og med som cabriolet.

Renault 4

Litt som en potet

En bil overlever ikke en produksjonstid på mer enn 30 år uten noen endringer. Så også for Renault 4. Girkassen fikk etter hvert fire trinn, i stedet for tre. Bilen fikk skivebremser foran, den fikk større motorer og fra 1972 et 12-volts elektrisk anlegg. I tillegg en del mindre, estetiske oppgraderinger.

Men grunnformen var lik, og bilen tro mot det opprinnelige konseptet. Man var aldri i tvil om at det var en Renault 4, når man møtte den.

Den ble brukt av postvesen, som brann og politibil og som militært kjøretøy. Den var like populær hos bønder på bygda som en real arbeidsbil – som en snerten småbil i byen. Den var litt som en potet, og kunne brukes til det meste.

Hvilte på laurbærene

4 gikk fra å være det man kan kalle for en fransk folkevogn til å bli en kultbil, i løpet av 80-tallet. Det er naturligvis ikke til å komme fra at den mer enn 30 år gamle konstruksjonen begynte å bære preg av tidens tann på slutten. Det var også kollisjonssikkerhet og utslipp som var utslagsgivende da man valgte å stoppe produksjonen av den lille, enkle, men sjarmerende bilen. Som faktisk feirer 60 år i år.

Sett i etterkant, er det nok også enkelt å mene at Renault nok hvilte litt for lenge på laurbærene. For da 4 til slutt forsvant, var den godt frakjørt av de fleste konkurrentene. Da hjalp det ikke bare med en god dose sjarm.

Renault 4

Renault 4 ble produsert i mange spesialutgaver. Denne heter Parisienne og kom i 1963.

En ekte verdensbil

Bilkjøperne hadde fått mange mer moderne biler å velge mellom, da ble det stadig tøffere for denne modellen. Konkurransen kom også fra egne rekker.
Renault 5 var en langt mer moderne bil, likevel koster den ikke mye mer enn 4. Og for mange bilkjøpere var valget mellom de to enkelt.

Produksjonen av Renault 4 stoppet «egentlig» i 1992. Men den varte faktisk to år til, i Slovenia. Der var det ikke slutt før i 1994.

Underveis i levetiden ble bilen produsert og satt sammen i rekke land. Her er noen av dem: Algerie, Marokko, Mexico, Colombia, Portugal, Australia, Chile,
Italia, Uruguay og Irland. Og naturligvis: Hjemme i Frankrike.

I flere av disse landene kan du fortsatt komme over 4-eksemplarer som er bruksbiler. Det sier mye om hvor seiglivet modellen er. Her spiller det naturligvis også inn at den er en enkel konstruksjon. Så lenge du unngår rust, kan du holde liv i en Renault 4 uten at det trenger å koste veldig mye.

 

Fra debuten i 1961: Renault utviklet en bil med flere innovasjoner – og traff virkelig blink.

Varebilutgave måtte man også ha, denne er fra 1969.