Ford Mondeo var en storselger i mange år. Snart forsvinner bilen.

Ford Mondeo var en storselger i mange år. Snart forsvinner bilen.

Nyheter

Publisert: 23. august 2021

Forfatter: Av Knut Skogstad

Dagens generasjon blir den siste. Neste år takker Mondeo for seg, og blir ikke erstattet. Første generasjon Mondeo kom i 1993, den gangen tok den over for Sierra i Fords modellprogram.

Suksessrike bilmodeller blir erstattet. Slik har det alltid vært. De blir gjerne litt større for hver generasjon, og noen ganger skifter de også navn. Men det er også alt.

Denne vedtatte sannheten slår nå sprekker. Et av de fremste eksemplene kommer fra Ford, og heter Mondeo. Ryktene har gått en stund, og tidligere i år ble de for første gang bekreftet av Ford selv: Dagens generasjon Mondeo blir den siste. Neste år takker den for seg, og får ingen direkte arvtaker. Som mye annet i bilbransjen handler dette om overgangen til elektrifiserte biler. Men ikke bare det. Mondeo er også offer for store endringer i kjøpsvanene til svært mange i vår del av verden. Der folkelig og fornuftig stasjonsvogn lenge var det naturlige valget for svært mange familier, har andre biltyper kommet inn og tatt over mye av salget.

Fikk mye skryt da den kom

Dette sier Ford selv kort om det som nå skjer: Som et resultat av endringer i kundenes ønsker og preferanser, vil Ford fase ut Mondeo. Dermed er det slutt for en bil som i mange år har vært en av Norges mest solgte og som har hatt svært høy profil her til lands. En tvers gjennom fornuftig og praktisk bil – som også har gitt en god dose kjøreglede. Mondeo debuterte tilbake i 1993, da tok den over for en annen legendarisk Ford-modell, nemlig Sierra. Mondeo var den første av Fords biler som ble kalt en «global» modell. Siden den ble lansert i Europa, er det blitt solgt rundt fem millioner eksemplarer av bilen.

Dagens Mondeo er den femte i rekken. Bilen fikk mye skryt da den kom på markedet, for blant annet kjøreegenskaper, design og kvalitetsfølelse. Men salgsmessig har
det ikke gått så bra som før. Der de tidligere generasjonene alle var blant Norges mest solgte biler, har Mondeo nummer fem levd et liv langt nede på salgsstatistikkene.
Hva er det så som har skjedd, bortsett fra elektrifisering? I hovedsak er det to er at premium-merkene har forsynt seg grovt av kunder som tidligere valgte mer folkelige bilmerker. I tillegg har SUV-ene tatt stadig større markedsandeler.

Nesten 80.000 biler i Norge

En tidligere storselger som Toyota Avensis er allerede borte. Mondeo følger altså snart etter. I Norge er det nå nesten bare Skoda og Volkswagen som klarer å opprettholde noe særlig nivå på stasjonsvognsalget.

Hos Ford selger SUV-en Kuga nå langt bedre enn Mondeo. Men det er den nye og elektriske Mustang Mach-E som virkelig trekker kunder. De første leveransene av biler kom til Norge i vår, og Mustang Mach-E er allerede et vanlig syn på veiene våre. Også dette er en SUV, det er naturligvis ikke tilfeldig. For å få en storselger, valgte Ford nettopp denne biltypen for sin første storsatsing på elbil.

Totalt sett har den norske importøren levert ut nesten 80.000 Mondeoer siden bilen debuterte. Det betyr at det er svært mye å velge mellom på bruktmarkedet. Du får dem fra noen hundrelapper over vrakpant – og til over 500.000 kroner for eksemplarer som er så godt som nye.

Salget har falt mye

I 2019 ble det solgt 40.523 Ford Mondeo i til sammen 20 europeiske markeder. Det var et historisk lavt tall, men det skulle gå enda dårligere i 2020. Da endte nemlig Mondeo-salget på ikke mer enn 21.284 biler.

I Norge har salgstallene de siste årene sunket fra i overkant av 2.500 biler i 2015, til 96 biler i 2020. Så langt i år er det bare registrert noen titalls nye Mondeoer. Og det er nok ingen grunn til å tro på noe salgscomeback nå som det er kjent at bilen skal forsvinne. Hos Ford-forhandlerne er det nå i stedet Mustang Mach E som trekker kunder og som selger svært bra.

 

Ford Mustang

Nå er det elektriske Mustang Mach-E som står for det meste av Ford-salget i Norge. Kombinasjonen elbil og SUV er noe mange bilkjøpere har sansen for

Ford Mondeo

Fjerde generasjon ble den siste storselgeren av Mondeo. Denne finnes det også solid utvalg av på bruktmarkedet i Norge.