Alkolas-godt-tiltak-alkolas illustrasjonsbild.1bf0b549-e226-4838-8bbf-5820fe02d69a-main image
Alkolås. Illustrasjonsbilde.


En bussjåfør i Tromsø innrømmer å ha kjørt med promille. Han ble pågrepet mistenkt for promillekjøring da han var ute på morgenruten forrige fredag. Busselskapet har alkolås på sine busser, og det var et brudd på reglene for bruk at disse som gjorde at sjåføren fikk kjørt av sted, men likevel ble stoppet etter kort tid.

For trafikkledelsen i busselskapet reagerte umiddelbar da de ble klar over situasjonen og varsle politiet. Dette er et eksempel på at alkolås er et effektivt middel mot promillekjøring dersom rutinene følges, mener MA – rusfri trafikk og livsstil.


Starthjelp

Sjåføren fikk nemlig ikke selv start på bussen, fordi alkolåsen ikke tillot ham å kjøre av sted da han blåste med promille. Han ba dermed andre om å blåse for seg. Det opplyses at en kollega ”hjalp” ham, siden han trodde problemet var teknisk. Nå startet bussen, men da hjelperen ble klar over at alkolåsen fungerte som den skulle, hadde den alkoholpåvirkete allerede kjørt av sted. Han som hadde blåst grønt varslet busselskapet som umiddelbart gikk til aksjon for å stoppe bussen som hadde passasjerer ombord. Bussen ble stoppet etter kort tid.


Alkolåsen fungerte

- Det må understrekes at alkolåsen virket slik den skulle og satt en effektiv stopper for at sjåføren selv kunne starte bussen, sier Terje Tørring, direktør i MA – rusfri trafikk og livsstil.

- Busselskapet har reagert på en rask og effektiv måte for å stoppe sjåføren når det ble oppdaget at reglene var brutt og at han var ute i trafikken i alkoholpåvirket tilstand.

 - Vi har klare rutiner for bruken av alkolås, som vi har på mer enn 120 busser, opplyser driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen.

- En sjelden gang kan en sjåfør få problemer med å starte, men vi har instrukser som tydelig sier at man ikke skal blåse for andre, og at man kontakter trafikkledelsen for å løse problemet.


Katastrofepotensial

Det er stadig flere busselskaper som får installert alkolås på sine busser. Dette skyldes blant annet at stadig flere fylkeskommuner stiller krav om alkolås på skolebussene og at bussene brukes også i annen rutetrafikk, slik som i Troms.

- MA går inn for et nasjonalt påbud om alkolås på skoleskyss og i det hele tatt alle busser. Heldigvis er det ikke ofte det skjer noe, men det ligger et katastrofepotensial i en bussulykke. En ulykke er en for mye. Når det gjelder skolebussene må vi for eksempel vite at alt er gjort for at barna våre får en tryggest mulig transport, sier Terje Tørring i MA.


Kontakt:

Terje Tørring, direktør MA – rusfri trafikk og livsstil, tlf. 92 06 08 21
Hans-Erik Hansen, redaktør MA – rusfri trafikk og livsstil, tlf. 92 43 01 16