death trip-vinner mariann.death trip-vinner mariann.01eff177-b676-4d75-9976-5118e62f504a-main image   
Death Trip-vinner Marianne Kotte-Eriksen.                                           


Midt i russetiden utfordrer MA-Ungdom elever i videregående skole til å skape holdningskampanjer mot ruskjøring: Av ungdom for ungdom. Prosjektet Death Trip inviterer til en landsomfattende konkurranse om det beste bidraget. Finalen fant sted tirsdag 7. mai, nettopp på tiden av året da rusfri trafikk og rusfri livsstil er spesielt aktuelt for denne aldersgruppen.


Stort mangfold

Så mange som 30 skoler fra hele landet har deltatt i Death Trip i skoleåret 2012-2013. Og det har kommet inn over 100 bidrag. Av de mange flotte arbeidene ble 10 valgt ut til den store finale i Filmens hus i Oslo. I løpet av en hel dags program skulle det kåres vinnere, selv om alle finalistene egentlig er ”vinnere” ved å ha kommet så langt blant det store mangfoldet av deltakere. Hver av finalistene, enten grupper eller enkeltelever, hadde oppgaven med å presentere finalebidraget sitt for en fagjury, samt en fullsatt sal av konkurrenter og andre interesserte.

Finaledagen omfattet for øvrig et program med rusfri trafikk som tema. Oslos ordfører Fabian Stang hadde takket ja til å åpne dagen.

- Man må skjønne at alt vi gjør kan ha betydning for andre. Kjører vi i fylla er det livsfarlig for andre, sa Stang blant annet i et innlegg som pekte på en rekke positive trender i forhold til ungdom, lovbrudd, inkludering og omtanke.

Politiinspektør Jan Guttormsen fra Politidirektoratet kom til Death Trip-finalen med et innlegg om trafikk og rus. Mens Andreas Karlsson, som har fått livsvarige skader etter en ulykke der han var passasjer med en ruskjører, fortalte sin dramatiske historie. Espen «Dansken» Selvig ledet det hele som dagens konferansier.


Kreativitet

Death Trip skal engasjere elever på videregående til kreativitet i forebyggende arbeid mot rus i trafikken. På elevenes egne premisser utformes kampanjer som skal illustrere farene ved alkohol og ruspåvirket trafikkatferd.

Til dette brukes et bredt spekter av medier fra plakater og film, til radioreklame og telefonspill. Oppfinnsomheten er stor. Her spares det ikke på sterke effekter. Den harde realiteten med drepte og hardt skadete i trafikken, og farene med ruskjøring, gis en form som skal kommunisere fra ungdom til jevnaldrende ungdom.

Finalebidragene holdt en høy standard. Juryen hadde en vanskelig jobb med å kåre den endelige vinneren, som fikk en premie på 30 000 kroner.


Spennende og annerledes

Marianne Kotte-Eriksen fra Nesbru videregående skole gikk av med seieren. Hennes vinnerkampanje var basert på tre plakater med dødninghoder i mosaikk av knust bilglass og en knust vinflaske. Det ironiske budskapet er ”Dødskult”, ”Dødsgøy” og ”Dødslurt”, men underteksten ”La bilen stå når du har drukket. Det er ikke verd det”. Kampanjen hadde disse mottoene på plakater, nøkkelringer og iPhone-deksler.

Juryens begrunnelse for å kåre Marianne Kotte-Eriksen til vinner var at hennes bidrag er spennende visuell og verbal, den er annerledes, vekker nysgjerrighet og bruker mange forskjellige og flotte effekter. Samtidig treffer den målgruppen, og det legges også vekt på at kampanjen kan brukes i arbeidet som MA og MA-Ungdom driver i kampen mot rus i trafikken.


Finalebidragene var:

Årstad videregående skole: ”Øl i fart”

Sørumsand vgs: ”Temporary Group”

Bergeland vgs: ”Si ifra!”

Lillestrøm vgs: ”Takk”

Nesbru vgs: ”Dødsfull”

Møglestu vgs: ” you booze.you cruise.you loose”

Sørumsand vgs: ”Promillekjøring suger”

F21 vgs: ”Det er ditt valg”

Nes vgs: ”Let's not take that trip”


death trip-finalen2013 holdes.death trip-finalen holdes.e5cd31c7-9282-4b55-8c65-6b05b2984907-web
Death Trip-finalen holdes midt i russetiden der temaet er aktuelt:
Ungdom og ruskjøring.



Kontakt:
Prosjektleder Catharina Frostad, tlf 98 69 60 01