Ungdommer er utfordret til å skape holdningskampanjer om ruskjøring i trafikken. Death Trip er MA-Ungdom sin landsomfattende konkurranse, der elever i videregående skoler lager bidrag som skal påvirke sine jevnaldrende. Tirsdag vant Sørumsand videregående skole den store finalen med filmen ”Det kunne like gjerne vært deg! Ikke kjør i fylla!”


DT-finalen2012-vinnerne-678235c2-c477-4023-b355-02e279229678             DT-finalen-2012-463dead3-e118-476c-bc3e-2c60ab16ae68
Kollasj fra vinnerfilmen som viser at kjøring i beruset tilstand er et alvorlig lovbrudd.

Sørumsand-elevene Henriette Engh, Madelene Nilsen, Sindre E. Smith
og Kristian Trøen
vant årets konkurranse

             
   

I løpet av skoleåret har 30 skoler sendt inn i alt 60 bidrag til konkurransen. 10 kampanjer var valgt ut til finalen i Filmens Hus i Oslo. I løpet av en hel dag fikk en fullsatt sal og juryen se hvor kreative elevene er. Mangfoldet av virkningsfulle innslag var imponerende.


Dramatisk

- Budskapet er først og fremst at fyllekjøring kan skje alle. Mange tror at det er bare gutter som kjører i fylla, men det viser seg at også jenter gjør dette, sier Sørumsand-elevene om den korte og tydelige kampanjefilmen som gikk til topps.

- For å få frem dette har vi valgt å bruke en ung jente som sjåfør i ulykkesbilen. Og for å vise at kjøring i beruset tilstand er et alvorlig lovbrudd med dramatiske konsekvenser, har vi valgt å sette kjøring i beruset tilstand opp mot andre kriminelle handlinger, der det står om livet; i dette tilfellet salg av narkotiske stoffer og bruk av vold mot andre medmennesker.


Sterke effekter

MA-prosjektet Death Trip skal engasjere elever på videregående til kreativitet i forebyggende arbeid mot fyllekjøring. På elevenes egne premisser utformes kampanjer som skal illustrere farene ved alkohol og ruspåvirket trafikkatferd. For rus er en av de hyppigste årsakene til alvorlige trafikkulykker og ungdom er en spesielt utsatt gruppe.

Til dette brukes et bredt spekter av medier fra plakater og film, til radioreklame og telefonspill. Oppfinnsomheten er stor. Her spares det ikke på sterke effekter. Den harde realiteten med drepte og hardt skadete i trafikken og farene med ruskjøring gis en form som skal kommunisere fra ungdom til jevnaldrende ungdom.

- Death Trip har som hensikt å forebygge ruskjøring blant ungdom ved at de selv blir bevisste sine holdninger til temaet ved å jobbe med konkurransen. Selv om vi har et dramatisk navn på denne kampanjen ønsker vi at dere unge skal oppleve gleden med å være mobil på veien, men det må skje under trygge, rusfrie forhold, sa MA-direktør Terje Tørring da han åpnet finalen.


Heder og premie

Finalebidragene holdt en høy standard. Juryen hadde en vanskelig jobb med å kåre den endelige vinneren som fikk en premie på 30 000 kroner. Vinnerlaget fra Sørumsand videregående skole besto av Sindre E. Smith, Kristian Trøen, Henriette Engh, Madelene Nilsen.

Andreplassen og 15 000 kroner gikk til Glenn Nygård fra Nannestad videregående skole med det nyskapende mobiltelefonspillet «Death Trip», mens ”Gruppe Seven” fra Bleiker videregående skole i Asker fikk tredjepremie på 5000 kroner for plakatkampanjen «La bilen stå når du er ruset».


De øvrige finalistene var:

Byåsen VGS (Trondheim): Filmen «Tar du sjansen?»

Bergeland VGS (Stavanger): Filmen «Boble»

Bergen HG: Film og plakater «Noen venter forgjeves»

Oppegård VGS: Film «Null drepte i trafikken»

Drømtorp VGS (Ski): Film og plakater «Enkelte ting passer ikke sammen»

Nesodden VGS: Film og plakater «En venn dreper ikke»

Risør VGS: Film, plakat og facebookside «Si JA til alkolås»

Kontaktpersoner:
Prosjektleder Death Trip: Veslemøy Sandvik +47 40 41 93 21
Daglig leder MA-Ungdom: Catharina Frostad +47 98 69 60 01

Mer informasjon om Death Trip finnes på: www.deathtrip.no


10.05.2012