Innspill til statsbudsjettet 2026
UkategorisertPublisert: 02. desember 2025
Forfatter: Nils Erik Gyland
Publisert: 02. desember 2025
Forfatter: Nils Erik Gyland
For å sikre fremtidig arbeid og tiltak for både oss og andre aktører, har vi sendt innspill til statsbudsjettet. Der foreslår vi at tilskuddsordningen til trafikksikkerhetstiltak på fem millioner kroner gjeninnføres.
Høring i Transport- og kommunikasjonskomiteen,
Samferdselsbudsjettet 2025 Prop. 1 S (2025 2026)
MA – Rusfri Trafikk er en landsomfattende, frivillig medlemsorganisasjon som arbeider for rusfri trafikk og trafikksikkerhet.Vårt langsiktige mål er at ingen skal dø eller bli skadet som følge av ruspåvirket kjøring.
Programkategori 21, kapittel 1300, post 71
MA – Rusfri Trafikk takker for muligheten til å gi innspill til statsbudsjettet for 2025. Som en landsdekkende trafikksikkerhetsorganisasjon er vi opptatt av at arbeidet styrkes både nasjonalt og lokalt. Vi stiller oss derfor undrende til at tilskuddsordningen til trafikksikkerhetstiltak foreslås fjernet under kap. 1300, post 71.
Norges ambisjon er at det innen 2030 maksimalt skal være 350 drepte og hardt skadde i veitrafikken, herunder maksimalt 50 drepte. For å nå disse målene må trafikksikkerhetsarbeidet ha høy prioritet i årene fremover.
Tilskuddsordningen har de siste årene gitt viktige bidrag til lokalt arbeid. I 2024 og 2025 ble det tildelt totalt 10 millioner kroner til en rekke mottakere, hvorav 5 683 000 kroner gikk til ideelle og frivillige. Midlene har muliggjort prosjekter som refleksdager, kampanjer, ATV-kurs, sykkelopplæring til barn og gangvennlige lokalsamfunn for eldre m.m. Dette er tiltak som i mange tilfeller antakelig ikke ville blitt realisert uten gitte midler. Det er de mindre aktørene som kjenner sitt nærområde best og kan komme med gode målrettede tiltak der.
Samtidig er ikke Nullvisjonen oppnådd. Siden den ble innført i 2001, har det vært bred enighet om at suksessen til det norske trafikksikkerhetsarbeidet i stor grad skyldes at både små og store aktører arbeider mot et felles mål. Et kutt i disse midlene vil uten tvil oppleves som en nedprioritering av de mange mindre, men slagkraftige aktørene i Norge. Det går imot tanken om bredde i trafikksikkerhetsarbeidet og dermed imot et av hovedpoengene til Nullvisjonen.
MA – Rusfri Trafikk er i dag den eneste som har de rusrelaterte trafikkulykkene som sin hovedoppgave, samtidig som rus er én av tre store årsaker til dødsulykker i Norge. Vi fører statistikk, bygger kunnskap, har lokallag over hele landet og gjennomfører kampanjer og fysiske tiltak. De siste to årene har vi fått tilskudd til digitale kampanjer om dagen derpå-promille og hardt skadde i trafikken. Dette var de eneste nasjonale kampanjene om disse temaene i nevnte periode.
For å konkretisere konsekvensene av et kutt trekker vi frem vårt Fline-prosjekt. Dette er stasjonære promilletestingsmaskiner utplassert på hoteller, gratis for alle som vil sjekke egen promille dagen derpå. Prosjektet har hatt over 25 000 tester hittil i år, hvorav majoriteten av de positive testene er gjennomført på morgenen i helg. Der er derfor grunn til å anta at prosjektet har forhindret sjåfører med dagen derpå-promille på norske veier, og er et godt eksempel på hvordan relativt små midler kan gi stor effekt.
Vi trekker frem dette prosjektet nettopp for å visualisere hvilke konsekvenser små kutt kan ha for små organisasjoner. Det innebærer at midler må omdisponeres, med risiko for kutt i andre tiltak som Flineboksene.
Det er viktig å understreke at Tilskuddsordningen til trafikksikkerhetstiltak ikke er en ren utgiftspost. Strenge krav til søknad og rapportering sikrer at pengene brukes fornuftig og gir konkrete resultater. Fjerning av ordningen vil derimot redusere muligheten til kreativitet og nytenkning blant små og frivillige aktører.
Vi mener ordningen bør videreføres fordi:
• Små summer kan gi stor effekt når de kombineres med lokal innsats.
• Midlene har vært tilgjengelige for mange aktører og bidratt til nytenkende og utradisjonelle tiltak som når ulike målgrupper.
• Nullvisjonen krever både nasjonale satsinger og lokale prosjekter.
• Forebygging reduserer risiko og kostnader. Forebygging er bedre enn å etterbehandle.
MA – Rusfri Trafikk oppfordrer til å videreføre tilskuddsordningen til trafikksikkerhetstiltak under kap. 1300, post 71. Vi anbefaler at bevilgningen på 5 mill. kroner gjeninnføres og helst styrkes for å sikre at kommuner, organisasjoner og frivillige fortsatt kan gjennomføre målrettede prosjekter for trafikksikkerhet og Nullvisjonen.
Takk for deres tid.
Med vennlig hilsen
MA – Rusfri Trafikk
Anders Skavdal Havdal
Generalsekretær