Den europeiske trafikksikkerhetsprisen tildeles Norge

Den europeiske trafikksikkerhetsprisen tildeles Norge

Pressemeldinger

Publisert: 26. juni 2025

Forfatter: Nils Erik Gyland

Det europeiske trafikksikkerhetsrådet (ETSC) har tildelt den prestisjetunge 2025 Road Safety Performance Index (PIN) Award til Norge, som en anerkjennelse for langsiktig og målrettet innsats for trafikksikkerhet, samt suksess i å redusere antall trafikkdrepte over tid. MA - Rusfri Trafikk reiste til Brüssel sammen med en rekke andre aktører på feltet, for å ta i mot prisen.

Norge er fortsatt det tryggeste landet i Europa for trafikanter, med kun 16 trafikkdrepte per million innbyggere i 2024 – det laveste nivået blant de 32 landene som overvåkes av ETSCs PIN-program.

Norges langsiktige arbeid med Nullvisjonen og systematisk tilnærming til trafikksikkerhet trekkes frem som viktige årsaker.

Prisen peker blant annet på en rekke strategiske tiltak som Norge har gjort:

  • Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet 2022–2025, med 179 konkrete tiltak fordelt på 15 satsingsområder. Målet er færre enn 50 drepte i trafikken årlig innen 2030, og null drepte innen 2050.

  • Det nye BEST-forskningsprogrammet styrker kunnskapsbasert politikkutforming og evaluerer både eksisterende og nye tiltak innen trafikksikkerhet.

  • Lovendringer slik som endringen i Vegtrafikkloven i 2020. Det innebærer at det skal gjøres grundige undersøkelser av alle dødsulykker, samt obligatoriske obduksjoner for å bedre analysene.

  • Ungdomsrettede tiltak slik som skjerpet føreropplæring, dobbelt prikkbelastningssystem for nye sjåfører, og målrettede informasjonskampanjer.

  • Lokal innovasjon slik som Hjertesone-prosjektet som sikrer bilfrie soner rundt skoler, og sertifiseringsordningen «Trafikksikker kommune», som styrker trafikksikkerhetsarbeid på kommunalt nivå.

Norge viser hva som er mulig når et land satser helhetlig på trafikksikkerhet – fra nasjonal strategi til lokal planlegging. Resultatene deres er ikke tilfeldige – de er et resultat av tydelige mål, grundig gjennomføring og nasjonalt ambisjonsnivå, sier Antonio Avenoso, administrerende direktør i ETSC. 

EU: Fremgangen går fortsatt for sakte

Samtidig som Norge viser vei, er utviklingen i resten av Europa bekymringsfull.

Ifølge den 19. PIN-rapporten gikk antallet trafikkdrepte i EU27 ned med kun 2 % i 2024, sammenlignet med 2023.

Siden 2019 har nedgangen vært på bare 12 %. Dette er langt unna de nødvendige 27 % som trengs nå for å være i rute til målet om en halvering innen 2030. Åtte land, inkludert Sveits og Estland, opplevde en økning i antall trafikkdrepte i 2024. Totalt døde 20 017 personer på veiene i EU i 2024, og reduksjonen i alvorlige skader henger fortsatt etter nedgangen i dødsfall.

Likevel finnes det noen positive sider:

  • Litauen leder an med en reduksjon på 35 % siden 2019 og er det eneste landet som har halvert trafikkdødsfall det siste tiåret.

  • Belgia, Polen og Slovenia rapporterer også nedganger på over 25 % siden 2019.


Prisen for å ikke handle

Rapporten estimerer at omtrent 23 800 liv er spart siden 2014 takket være forbedringer i trafikksikkerheten. Den samfunnsøkonomiske gevinsten av dette anslås til 60 milliarder euro. Hadde EU oppnådd den nødvendige årlige reduksjonen på 6,7 %, kunne 49 600 flere liv vært spart, tilsvarende en samfunnsgevinst på 124 milliarder euro.

Tid for ny innsats

For å komme tilbake på rett kurs, oppfordrer ETSC både EU-institusjoner og nasjonale myndigheter til å trappe opp innsatsen og fullt ut implementere Safe System-tilnærmingen.

Norge beviser at trafikkdødsfall ikke er uunngåelige – de er forebyggbare. Men da må alle land følge Norges eksempel. Vi vet hva som virker. Den største utfordringen er politisk vilje. Uten modig handling på både nasjonalt og EU-nivå, vil tusenvis av liv gå tapt – helt unødvendig, sier Avenoso.