Rekordmange kjøper elbil …men hva vet vi egentlig om levetiden til batteriene?

Rekordmange kjøper elbil …men hva vet vi egentlig om levetiden til batteriene?

Nyheter

Publisert: 20. oktober 2021

Forfatter: Av Knut Skogstad

Dette er noe mange potensielle kjøpere lurer på. Men kanskje er det ingen grunn til skepsisen

Elbiler har mange fordeler sammenlignet med biler som har bensin- eller dieselmotor. Her hjemme slipper de for eksempel både moms og avgifter. De er også betydelig rimeligere i bruk. Dessuten består en elbil av langt færre komponenter enn en såkalt fossilbil. Det betyr mindre risiko for at noe går i stykker.

Men så er det også noe som for mange er et betydelig usikkerhetsmoment: Nemlig selve «hjertet» i elbilen – batteripakken. Den er både stor, tung og kostbar. Og hva skjer etter hvert som bilen blir eldre og har gått langt – kan vi da stole på at battericellene gir samme effekt som da de var nye? I verste fall: Risikerer du å måtte vrake bilen, fordi batteriene har blitt for mye svekket?

Brooms bilekspert Benny Christensen er en av dem som har sett nærmere på dette. Han har naturligvis også fått med seg at dette er et tema som angår mange:
– Det kan jeg da også godt forstå. Batteripakkene er dyre. Hvis disse begynner å yte dårligere, eller for eksempel får en skade, kan det fort være at det ikke lønner seg å reparere. Og det gjelder uavhengig av om resten av bilen er i god stand eller ikke. Men heldigvis virker det som om dette ikke er noen veldig aktuell problemstilling, sier Benny.

Elbil

Så langt er erfaringen at batteriene i en elbil ikke svekkes i særlig grad, selv om bilen får både mange år og mange kilometer «på nakken».

Holder igjen – for å sikre levetiden

De første elbilene, som Buddy og Think, hadde blybatterier. Denne teknologien er for lengst utdatert. Nå er det såkalte litium-ion-batterier som gjelder. Og her begynner vi nå å få ganske mye erfaring:
– Hvis vi tar utgangspunkt i det som er både Norges og verdens mest solgte elbil, nemlig Nissan Leaf, har vi etter hvert betydelig kunnskap. Denne ble Årets Bil i Europa helt tilbake i 2011. Det finnes Leaf-eksemplarer som har tilbakelagt over 400.000 kilometer som taxi og som fortsatt har mer enn 85 prosent av opprinnelig batterikapasitet igjen. Det vil i praksis si at batteriet vil vare bilen ut, normalt sett. Man hadde, da biltypen ble introdusert, regnet med at det skulle skiftes langt flere batterier enn det som har blitt gjort i praksis. Vi snakker om en forsvinnende liten andel batteribytter, fastslår Benny.

Her spiller det også inn at man i mange tilfeller kan bytte ut enkeltceller som eventuelt er svekket eller ødelagt, hele batteripakken må ikke skiftes ut. Dette gjør jobben både enklere og rimeligere.
– I tillegg ser vi at bilprodusentene gjør mye for å sikre best mulig levetid for batteriene. Dette handler både om bruken, og ladingen. Mange elbileiere kan bli frustrert over ting som at det går tregt å lade når batteriene er kalde – og at hurtiglading går alt annet enn hurtig når batteriet er mer enn 80 prosent fulladet. Her har man lagt inn begrensninger som skal beskytte battericellene og sørge for at de ikke får for hard belastning. Dessuten er det ingen elbiler som lar deg utnytte batteriene 100 prosent. Det ligger alltid en buffer her, som er forskjellen mellom det vi kaller brutto og netto batterikapasitet, forteller Benny.

Sjekke før kjøp

Alle elbiler som er solgt nye i Norge har minimum fem års nybilgaranti. I tillegg har de fleste egne garantiordninger for batteriene. Her kan både lengde og kilometerstand variere, dette kan det være smart å sette seg inn i før man kjøper bil.
– Hva hvis man vurderer brukt elbil, bør man da sjekke tilstanden på batteripakken spesielt?
– Ja, det mener jeg man bør, mest av alt for å være på den sikre siden. Du vet jo sjelden helt hvordan en bruktbil har blitt kjørt og behandlet. Det kan for eksempel være skader under bilen som ikke er enkle å oppdage – og som kan påvirke batteripakken. Derfor anbefaler jeg at man får tatt en test av ytelsen på batteriene, før man kjøper bilen. Det bør være obligatorisk hos en forhandler, men sjekk at det har blitt gjort. Kjøper man fra privatperson, er det viktig å få tatt med bilen til noen som kan gjøre dette. Er det noe som skurrer her, anbefaler jeg at man dropper denne bilen og heller ser seg om etter noe annet, avslutter Benny.

En mye enklere motor

Der bensin- og dieselbilene har komplekse motorer med svært mange bevegeligedeler, er det ganske annerledes i elbilene. De elektriske motorene har veldig få bevegelige deler og lite mekanikk. De har heller ikke ting som turboer, registerreimer, kamaksler, stempler, ventiler eller dieselpumper – slik som forbrenningsmotorer har. Det samme gjelder eksos- og avgass-systemer.

Alt dette er som slitedeler å regne. Dermed vet vi også at de på ett eller annet tidspunkt går i stykker og må repareres/erstattes. De elektriske motorene er naturligvis ikke evighetsmaskiner de heller, men erfaringene så langt tilsier lite problemer og påkost i veldig mange år. Det gjenspeiler seg også i lavere serviceutgifter for elbilene.