Med noen få og enkle grep unngår du batteritrøbbel i vinter.
Av Benny Christensen
Tenk deg følelsen. Du skal avgårde til en avtale og du er litt sent ute. Småstresset hiver du deg inn bak rattet og vrir på tenningsnøkkelen. Du hører det med en gang, startmotoren jobber ikke som den skal. Den drar tungt rundt, og etter et par omdreininger er det full stopp. Det er knapt lys i varsellampene på dashbordet. Batteriet er paddeflatt…
Nettopp flatt batteri er en av de vanligste årsakene til at vi må ha veihjelp her i Norge i vintermånedene. Dette gjelder ikke bare bensin- og dieselbiler, men også elbiler. Elbilene har nemlig også et alminnelig 12-voltsbatteri som gir strøm til styringselektronikken ombord. Da hjelper det lite om batteriet til framdriften er fulladet.
Når det blir kaldere ute, reduseres batterieffekten betydelig. Dessuten er fossilmotorer mye mer tungstartet i kulden. Resultatet blir dermed at et allerede redusert batteri, får en tyngre jobb. Da kan det gå som beskrevet foran. Og tro meg; det passer sjelden godt at bilen ikke starter…
Billig investering
Men det er heldigvis både enkelt, lite tidkrevende og billig å forebygge disse problemene.
Et godt tips er vedlikeholdslading av batteriet. En hjemmelader koster kun noen få hundrelapper, og er en god investering. Som allerede nevnt, har batteriet en tyngre jobb å gjøre vinterstid. Har du i tillegg mye småkjøring og et høyt forbruk av strøm til varme seter,oppvarmet ratt, lys, varme i bakruten og varmeapparatet på full guffe, kan du risikere å bruke mer strøm enn dynamoen klarer å produsere.
Derfor er det smart å få ladet opp batteriet to-tre ganger i løpet av vinterhalvåret. En vedlikeholdslader lader batteriet langsomt opp, og bør kanskje få stå påkoblet ett døgn. Dette er den beste og mest skånsomme måten å lade et bilbatteri på.
Et vanlig 12-volts batteri har normalt en levetid på 4 – 6 år. Alt etter bruk, batteristørrelse og belastning. Har man mistanke om at det snart er modent forutskifting, kan et verksted enkelt måledet for deg.
Et annet tips er å få sjekket om dynamoen lader som den skal i samme slengen.Det er helt avgjørende for at man skal ha en startsikker og driftssikker bil. Få et verksted til å måle dette for deg under belastning.Det hele er gjort på bare noen få minutter, og er dermed ikke noen kostbar investering.Men gir deg en veldig nyttig pekepinn på «ståa».
Ikke helt vedlikeholdsfritt
Renhold av batteriet er også viktig. Et skittent batteri kan føre til snik-strøm og tapping av batteriet. Ta batteriet ut av bilen og vask det med lunket såpevann og en gammel oppvaskbørste.
Sjekk også polskoene til batteriet. Sørg for at disse er rene, uten irr og godtskrudd fast. Dårlig kontakt her leder tilspenningsfall – som igjen kan føre til atdu ikke får start. Selv om du har strøm på batteriet. En visuell kontroll av ledningenehører også med.
En del bilbatterier har de siste årene blitt såkalt vedlikeholdsfrie. Det stemmer ikke helt. Tipsene over gjelder lik emye nå som tidligere. Det som ofte menes med vedlikeholdsfritt, er at de mangler de små korkene som kan skrus av for sjekk og etterfylling av destillertbatteri-vann. Men mange batterier har fortsatt disse korkene også.
De er svært nyttige for å kontrollere væskenivået i batteriet. Det skal stå 0,5 – 1 centimeter over celle-platene.Om det ikke gjør det – så etterfyll med destillert vann. Bruk gjerne hansker. Batterisyren er etsende og kan irritere huden eller skade klærne du har på deg om du kommer i skade for å søle det utover.
Følger du disse enkle rådene har i allefall du gjort ditt for å ha en pålitelig og lettstartet bil gjennom vinteren.