«Spreke farger» på bilen kan koste deg dyrt
NyheterPublisert: 28. august 2021
Forfatter: Av Jøran Ledal
Publisert: 28. august 2021
Forfatter: Av Jøran Ledal
Fargen har stor betydning når vi velger bil. Hvis du vurderer en «sprek» farge for å vekke litt oppsikt, skal du være klar over at rosa og oransje biler skremmer bruktbilkjøperne.
Rosa, oransje eller lilla er altså blant de mest avskrekkende fargene på en bruktbil. Kundene går ofte rett forbi, og du risikerer å få en elendig pris.
Har du derimot en bil som er lys grå, sort eller mørk grå metallic, vil den være lett å selge videre. Og prisen blir sannsynligvis deretter. Det er svenske Kantar Sifo som har undersøkt fargenes betydning for prisene på bruktbiler. Undersøkelsen viser at opp mot 60 prosent av de potensielle kundene går rett forbi en bil som har «feil» farge.
Det har i mange år vært en «morsomhet » at kvinner velger bil ved å se på fargen, men sannheten er at menn faktisk er mer opptatt av fargen på lakken. I undersøkelsen svarte nemlig 58 prosent av mennene at de ville avstå hvis bilen har «feil» farge, mens «bare» 48 prosent av kvinnene var opptatt av fargen.
Nærmere 1200 personer i alderen 16 til 79 år deltok i den svenske undersøkelsen. I tillegg til fargen, er dårlig lukt i kupeen, ødelagte seter, skader på lakken, ødelagt utstyr og slitte dekk de vanligste årsakene til at folk styrer unna et bruktbilkjøp.
Hvis vi et øyeblikk ser bort ifra annenhåndsverdien, kan det være flere grunner til å tenke gjennom fargevalget når du bestiller den nye bilen din. Eksempelvis kom den britiske bilrekvisitabutikken Halfords, etter å ha undersøkt 1200 biler i fem ulike britiske byer, frem til at røde biler er mest utsatt for fugleskitt. Grønne biler skal visst nok være best for den som vil unngå de hvite flekkene.
Og ønsker du å stikke deg litt ut fra mengden på verdensbasis, styrer du unna hvite biler. Ifølge lakkprodusenten PPG er hvitt i særklasse den mest populære fargen (38 prosent) med sort, sølv og grå på de neste plassene. En del av forklaringen er nok at hvitt best reflekterer sollys, og dermed motvirker gloheite biler. Kanskje ikke den største utfordringen på våre breddegrader, men desto viktigere jo lengre syd du bor.
Valgets kval blir straks litt vanskeligere om vi også legger inn sikkerhet som et moment å ta hensyn til. Ifølge Monash University’s Accident Research Centre i Australia er nemlig hvite biler ti prosent mindre utsatt for ulykker enn svarte biler, uavhengig tid på døgnet. Kremfargede, gule og beige biler følger hakk i hæl som de minst ulykkesutsatte. I tillegg til svarte biler, som altså er de mest ulykkesutsatte, er også grå, sølvfargede, røde og blå biler oftere utsatt for ulykker.
I tillegg til personlige preferanser, kan også underbevisstheten spille inn i fargevalget. Mange forbinder hvitt med at noe er nytt og rent og dermed signaliserer at man er perfeksjonist. Sort regnes som tidløst og sofistikert, mens blått signaliserer at man er til å stole på.
Så i den grad en bil er en forlengelse av deg selv, så spiller bilfargen en viktig rolle for alle typer personlighet. Rødt signaliserer lidenskap og villskap, sølv nytenkning og innovasjon og grått er moderasjon og tilbakeholdenhet.
Ifølge psykologene representerer oransje kreativitet og originalitet, mens gult forteller omverdenen at du er «solskinn på en flaske» – en glad, vennlig person som liker tanken på at folk smiler innvendig når de får øye på den gule, friske bilen din. Og når alt kommer til stykket, er det kanskje ikke det verste man kan signalisere til medtrafikantene…