Utvikler veier som kan lade bilen under kjøring

Utvikler veier som kan lade bilen under kjøring

Nyheter

Publisert: 20. august 2021

Når elbilen går tom for strøm, gjelder det å finne nærmeste ladestasjon. Slik behøver det ikke være i fremtiden. Forskerne jobber på spreng med en teknologi som skal gi oss veier som lader.

Ifølge det anerkjente magasinet Insider har en gruppe forskere utviklet en teknologi som lar elektriske biler lade under kjøring. Artikkelen beskriver en løsning som innebærer at det på mye trafikkerte veier kan bygges et ladefelt som lader batteriene når bilene kjører over overflaten. Den ladbare kjørebanen skal kunne identifisere bilene som tar lading slik at det senere kan kreves betalt for strømmen.

– Den eneste måten vi kan få folk til å kjøpe elektriske biler på, er å gjøre det like enkelt å lade dem som å fylle drivstoff på biler med forbrenningsmotorer. Med en slik trådløs ladeteknologi, vil de elektriske kjøretøyene ha enda færre begrensninger enn de tradisjonelle, forklarer Khurram Afridi , lektor i elektro- og datateknikk ved Cornell University i New York State.

100 år gammel teknologi

Vitenskapen bak teknologien går mer enn 100 år tilbake i tid, og ble utviklet av oppfinneren Nikola Tesla, som blant annet står bak vekselstrømsmotoren. Det er langt fra første gang at forskere eksperimenterer med trådløse ladealternativer for elbiler. Helt tilbake i 1986 ble mulighetene for trådløs lading av elbiler testet, som en del av et samarbeid mellom lokale myndigheter, universiteter og offentlige og private selskaper. Den trådløse strømmen overføres fra integrerte metallplater i veien, som er koblet til strømnettet og en høyfrekvent inverter. Platene lager vekslende elektriske felt, som tiltrekker seg og frastøter et par tilsvarende plater festet til bunnen av elbilene.

Khurram Afridi 

– Vi må gjøre det like enkelt å lade bilen som å fylle drivstoff. Løsningen kan være ladefelt i veien, mener forsker Khurram Afridi. SKJERMBILDE: CORNELL UNIVERSITY

Brukt til lading av mobiltelefoner

De siste årene har mange teknologibedrifter også brukt teknologien til å lade elektroniske enheter og særlig mobiltelefoner. Generelt har det imidlertid vært en nedgang i arbeidet med å utbedre trådløs lading, ettersom maskinvaren har vist seg å være både kostbar og upraktisk.

Forskergruppen jobber fortsatt med å forbedre teknologien slik at den effektivt kan lade elbilene. For tiden tar det omtrent fire til fem timer å lade mindre elektriske kjøretøyer på landeveien, mens for eksempel Tesla-biler vil kreve enda lengre ladetid.

Det vil også kreve en grundig overhaling av offentlige veier før teknologien kan brukes. Ifølge forskerne vil ladefeltene i utgangspunktet være best egnet for motorveier, større byer og ved stoppskilt og trafikklys.

Den nye teknologien vil trolig ikke være klar til utstrakt bruk før det neste tiåret, men forskergruppen eksperimenterer for tiden med å bruke teknologien til gaffeltrucker og selvkjørende roboter i produksjonslagre, i samarbeid med Toyota.