Vinter og kulde gir utfordringer for alle med elbil

Vinter og kulde gir utfordringer for alle med elbil

Nyheter

Publisert: 25. mars 2021

Forfatter: Knut Skogstad

Vinter og kulde gjør at du i verste fall kan risikere at rekkevidden på elbilen din blir halvert. Men heldigvis er det noen ting du kan gjøre for å kompensere for dette.

Rekkevidde er og blir et viktig tema for alle med elbil. Med mindre du nesten bare småkjører, kan vær og temperatur gi deg noen utfordringer – ikke minst nå på vinteren.

En kald start på 2021 ga mange elbil-eiere en rekkevidde-nedtur. Kanskje særlig de mange tusen nye elbileierne, som så langt bare hadde erfaring med kjøring i plussgrader. For det skjer mye med rekkevidden til en elbil når det blir kaldt.

Hvor mye? Det varierer fra bil til bil, men mellom 30-50 prosent redusert rekkevidde er ikke uvanlig.

Etter at det ble innført en ny standard for måling av rekkevidde på elbiler (WLTP i stedet for NEDC), ble de offisielle tallene langt mer realistiske enn tidligere på sommerstid. På norske vinterdager kan du imidlertid ikke stole på de offisielle rekkeviddetallene.

Må varme opp kupéen

Årsaken er sammensatt. For det første øker den innvendige motstanden i batteriet kraftig når det blir kaldt. Batteripakken i en elbil trives best mellom 20 og 30 grader. I 15 minus er det noe helt annet. I tillegg har vinterdekk generelt høyere rullemotstand enn sommerdekk, som gjør at bilen bruker mer strøm. Snø og slaps i veibanen gir også mer mostand. Igjen, økt strømforbruk.

Og så kommer vi ikke unna behovet for å varme opp kupéen. Jo kaldere det blir, jo mer strøm krever dette. I sum gir det en betydelig økning av strømforbruket – og dermed mindre rekkevidde. Heldigvis er det noe du som elbileier kan gjøre for å redusere kuldeeffekten.

Her tar vi for oss noen av de viktigste punktene:

1. Forvarm bilen mens den lader.
Sørg for at bilen er varm når du setter deg inn i den og kjører avgårde. Da sparer du mye strøm, som ellers vil gå med til å varme opp både batteriet og kupéen. Det beste er å lade og forvarme helt fram til avreise.

2. Pass på kjørestilen
Kjørestil har veldig mye å si for strømforbruket. De fleste elbiler har en Eco-innstilling, den bør du bruke. Kjør mykt, se
framover, unngå hurtig akselerasjon og brå oppbremsing. Hastighet har også mye å si. En elbil bruker vesentlig mer strøm i 110 km/t, enn i 80. Pass også på i stigninger, her kan du spare strøm ved å senke hastigheten.

3. Dekk og dekktrykk
Rullemotstanden på dekk kan variere en god del. Har du elbil, er det viktig å velge dekkene som har minst rullemotstand, det sparer strøm. For lite luft i dekkene, gjør at du får mer rullemotstand, dermed øker også strømforbruket. Mange drevne elbileiere sjekker lufttrykket ofte og har gjerne litt mer luft i dekkene enn det som anbefales av produsentene. Bare ikke overdriv!

4. Hold igjen på varmen
Guffer du på med varmeseter, varme i rattet og 22 grader i kupéen – da går det mye strøm. Et godt sparetriks her er å kle seg litt ekstra godt, og så senke temperaturen. Relativt sett går det mindre strøm om du bruker sete- og rattvarmer, og så senker temperaturen noen grader. Har du fokus på alt dette, vil du kunne redusere strømforbruket en god del. Et annet viktig råd er å følge med på batterikapasiteten og gjenstående rekkevidde når du er ute på kjøretur. Er du litt bevisst rundt dette, vil du fort finne ut hvordan du best utnytter strømmen.

Elbil på vinteren

Mye handler om å skaffe seg erfaring, kall det gjerne å bli bedre kjent med bilen din. Kommer du fra en bil med bensin- og dieselmotor, må du regne med en ganske bratt læringskurve med elbil i starten. To råd til, helt på tampen: Hvis du har mulighet til å parkere i en varm garasje, er det alltid en stor fordel. Og når du skal lade elbilen i kulda, er det lurt å gjøre det så fort som mulig etter at du har vært ute på kjøretur. Hvis den har hatt litt lengde, er batteripakken oppvarmet. Da tar også batteriet hurtigere til seg strøm.