Lokalradio-entusiast og trafikkløpmester
NyheterPublisert: 24. juni 2021
Forfatter: Nils Erik Gyland
Publisert: 24. juni 2021
Forfatter: Nils Erik Gyland
Han har sine egne radioprogrammer, har tredjegradsmerket i MA – Rusfri Trafikk og har vunnet NM i Trafikkløp fem ganger. Det er ingen tvil om at Geir Øynes (67) er en engasjert mann.
Vi tar det siste først – trafikkløp. Et ferdighetsøp som tester trafikantens kunnskap, teoretisk og praktisk. En stor teoriprøve med finurlige spørsmål fra vegtrafikkloven, samt en kjøreløype med innlagte praktiske oppgaver.
Få var bedre enn Øynes på ferdigheter i trafikken – med fem gull, seks sølv og seks bronse, samt mange triumfer i lokale løp og vandrepokalen kan en trygt si at Øynes har bitt fra seg. Det hele startet på 70-tallet.
– Jeg kjørte mitt første trafikkløp på egen hånd i 1978 i en distriktsfinale på Tynset. Kjørte deretter hvert år fram til siste løp som ble arrangert i 2008. Det ble da 30 år med aktiv trafikkløpkjøring, forteller han.
Siste året (1984) før Trafikkløpet ble offisielt NM under Bilsportforbundet, stakk Øynes av med seieren i jubileumsfinalen.
– Jubileumsløpet ble faktisk TV-sendt på NRK Sporten med en times sending dagen etter løpet. Med ringreven Jon Herwig Carlsen som kommentator, og som intervjuet meg etter at seieren var avgjort. Det var veldig bra, sier den tidligere medaljegrossisten fornøyd.
Øynes legger også til at han i 1988 vant Ansvarøpets vandrepokal for tredje gang og dermed oppnådde 30 poeng som var kravet. Det resulterte i at vandrepokalen, som gikk fra vinner til vinner fra første gang i 1977 og fram til 1988, ble hans til odel og eie.
De fleste ville nok vært mest fornøyd med en rekke gullmedaljer, men Øynes er ikke helt av den oppfatning.
– Ja, altså, det er jo flott med seiere og slikt – men det jeg er mest fornøyd med er kunnskapen jeg tilegnet meg. Jeg kjøpte og leste vegtrafikkloven hvert år for å forberede meg til løpene, så du kunne nesten ikke sette meg fast på noen spørsmål, forteller Øynes.
I tillegg til å være en kløpper på trafikkløp, er 67-åringen også radiovert i Mediagruppen Vestfold. Dette har han drevet med siden 1985.
– Vi startet radio da radiomonopolet sprakk og man fikk mulighet til å starte lokalradio. Da ble det startet en rekke lokalradioer i landet. Sandefjord var en av plassene hvor radioen startet, da var det opp til 15 radiostasjoner på FM, men det ble etter hvert redusert til tre stykker før DAB tok over, meddeler Øynes.
Vi trer inn i studio, og det første som møter oss ved inngangsdøren er flere hyller fulle til randen av kassetter, CD-er og LP-plater. Selv om alt skjer digitalt i dag, har han bevart minnene.
– Da vi starta i 84, var det kassetter og LP-plater som var inn. Her er litt av kassettarkivet fra den gang og mange hundre LP-plater. Så kom CD-platene etter hvert. Det er viktig å bevare minnene, forteller Øynes med stolthet.
– Hvordan har overgangen til DAB vært, da?
– Vi er fortsatt på FM, men det faser vi ut etter hvert. Vi har dessverre ingen målinger, så vi har ikke oversikt over forholdet til lytterne før og etter DAB, sier han.
Øynes sier også at Mediagruppen Vestfold har et ønske om et eget radioprogram som tar for seg musikk og trafikk. Kanskje blir MA-medlemmer et fast innslag der?
Øynes har vært medlem i MA siden 1972 – som medlem i over 40 år resulterer det i tredjegradsmerket
Veien til medlemskapet falt naturlig. Han ble nemlig født inn i en familie med MA-medlemmer.
– Foreldra mine var trofaste medlemmer i MA og det er også slik jeg startet med trafikkløp. Videre var jeg aktiv i MA-møter i Alvdal der jeg kommer fra – du kan trygt si at jeg vokste opp i miljøet.
– Som mangeårig MA-medlem, hva tenker du når du hører at over 10 000 førere hvert år blir anmeldt for ruskjøring?
– Jeg er glad jeg ikke er borti noen ulykker når jeg er på veien når en ser på statistikken. Det er jo et varsko til myndighetene om at de må gjøre noe for å fjerne rus i trafikken.
Øynes sier avslutningsvis at han tror alkolås kan være en fornuftig måte å fjerne de som kjører alkoholpåvirket fra veiene, samt at holdningene må bli bedre.