Nå tynnes det i dieselrekkene

Nå tynnes det i dieselrekkene

Nyheter

Publisert: 25. mai 2021

Forfatter: Av Knut Skogstad

Politikerne presser på. Samtidig dropper stadig flere bilmerker dieselmotoren.

De siste årene har det norske bilmarkedet gjennomgått store endringer. Vi skal ikke veldig mange år tilbake i tid før dieselbilene sto for nesten 80 prosent av nybilsalget her til lands. Så begynte dieselbilene å rygge – og elbilene kjørte inn.

I 2020 endte dieselandelen på under ni prosent, samtidig var over 50 prosent av alle solgte nybiler en elbil. Dette gjelder altså Norge, som er i en særstilling på grunn av det høye elbilsalget vårt. Men over hele Europa taper dieselbilene nå salg, og går en usikker fremtid i møte.

Politikerskapt

Hva skyldes så dette? Forklaringen er sammensatt, men i hovedsak er utviklingen politikerskapt. I Norge fikk dieselforbudet i Oslo enorm oppmerksomhet, selv om det så langt bare har vært snakk om én dag. Budskapet har vært klart: Dieselmotoren forurenser lokalt, og bør
særlig ut av storbyene. Samtidig har elbilene fått en rekke subsidier og lettelser. Målet hos politikerne er at vi kun skal kjøpe nullutslippsbiler fra 2025 her til lands.

Ble tatt i juks

I EU har stadig strengere utslippskrav til bilprodusentene ført til at det er blitt svært dyrt å utvikle nye dieselmotorer. Teknologien er komplisert og kostbar. Her har også Volkswagens dieselgateskandale vært et bakteppe. Bilgiganten ble tatt for å jukse, helt bevisst. Det har ført til langt tøffere styring fra politikerne enn tidligere. Samtidig som dette skjer, velger stadig flere bilprodusenter å omstille seg. De dropper dieselmotoren.

Volkswagen er i full gang med det som er deres største satsning noensinne: De bygger opp en helt ny modellrekke av nye elbiler, mens tradisjonelle fossilbiler fases ut.

For kort tid siden erklærte bilgiganten Ford at de i 2030 forventer å kun selge helelektriske personbiler i Europa, det blir altså slutt på både bensin- og dieselbiler.

Volkswagen-konsernet ble tatt med buksene nede da det ble avslørt massivt juks med utslippene fra deres dieselbiler. Nå svarer de med en gigantisk satsning på elbiler, ID.3 er en av de første modellene ut her.

Europa blir spydspissen

Det er flere år siden Volvo erklærte at de ikke ville utvikle noen nye dieselmotorer. Nå tar de dette et langt steg videre. Siste nytt fra Volvo er at de planlegger å bli et rent elbilmerke innen 2030. Fram til det vil Volvo gradvis fase ut alle biler med forbrenningsmotor, inkludert hybridbilene som har gått sin seiersgang i Norge de siste årene.I tillegg har en rekke andre bilmerker faset ut dieselvarianter av modellene sine, uten å gjøre noe spesielt stort nummer ut av det.

I bilbransjen tror mange nå at vi de neste tiårene vil se større forskjeller på hva som selges hvor i verden. Europa blir spydspissen for elbiler, mens andre store markeder fortsatt vil satse på fossile drivstoff. To usikkerhetsfaktorer her er kjempemarkedene Kina og USA. Her vil mye avhenge av hva politikerne gjør, eller ikke gjør. Et elektrisk skifte kan komme her også, hvis det er tilstrekkelig
ønsket fra politisk hold.

Hva med bruktbilene?

Er det så helt over og ut for dieselbilene i Norge? Brooms bilekspert Benny Christensen følger utviklingen tett. Han tror det vil skje mye de neste par-tre årene:

– Min teori er at diesel vil være med oss i flere år fremover, men at vi snakker mer og mer nisje. Mest nærliggende da biler som trenger å trekke tungt, også for de som trenger svært god rekkevidde og ikke vil være avhengig av ladestasjoner. Det vil komme elektriske alternativer her også, men det er vanskelig å si hvor fort det vil skje. Den store usikkerhetsfaktoren er hva politikerne gjør. Blir det veldig mye dyrere å kjøpe dieselbiler – og mer komplisert å få brukt dem: Da kan skiftet gå enda raskere enn vi har sett de siste årene.

– Hva med diesel i bruktmarkedet?
– Det blir litt det samme her. Politikerne kan gjøre det så dyrt å eie og kjøre en dieselbil, at biltypen rett og slett blir ukurant for mange. Men samtidig vil det overraske meg om det skjer. Det er ikke god miljøpolitikk å vrake biler som kan leve og fungere i mange år til. Derfor tror jeg dieselbilene vil ha sin plass i bruktmarkedet og i bilparken i mange år fremover. Vi vil sannsynligvis se større geografiske forskjeller her. Færre dieselbiler i byene, flere ut til mer grisgrendte strøk, avslutter bileksperten.