På oppdrag med politibåten

På oppdrag med politibåten

Nyheter

Publisert: 08. juli 2021

Forfatter: Nils Erik Gyland

20 personer mistet livet på sjøen i fjor – halvparten av de var ruspåvirket. Flere av de som mistet livet hadde en promille mellom 1,1 og 3.

For å sette søkelyset på at nye og gamle båteiere kjører edru på sjøen i sommer, var vi med politibåten til Oslo politidistrikt på tur i Oslofjorden.

– Det er rekordmange nye båteiere i Norge, og i området rundt Oslofjorden er det en tett ansamling av båter. Med dagens båttilstander er det derfor fare for ulykker, spesielt om du fører båt med promille, sier generalsekretær i MA – Rusfri Trafikk Elisabeth Fjellvang Kristoffersen.

En meningsmåling gjennomført av Kantar på oppdrag for MA – Rusfri Trafikk avslørte at 23 prosent av båteierne mener det er greit å kjøre båt og drikke alkohol.

Kristoffersen synes det er påfallende.

– At så mange aksepterer fyllekjøring i båt er påfallende. Med 0,8 i promille får du svekket syn, hukommelsestap, dårligere reaksjonstid og balanse, noe som ikke er forenlig med båtkjøring, mener generalsekretæren.

 

Bilde av Elisabeth Kristoffersen og politiet

Politikernes paradoksale holdninger

For 20 år siden vedtok Norge en Nullvisjon for transportsystemet. Det innebærer et transportsystem som ikke fører til drepte eller hardt skadde. Noe som også omfatter all trafikk på sjøen.

Kristoffersen mener promillegrensen på 0,8 bryter med Nullvisjonen, samt FNs bærekraftsmål.

– Det paradoksale er at Norge forplikter seg til Nullvisjonen og bærekraftsmålene, samt finansierer kostbare holdningskampanjer mot ruskjøring til sjøs – men vil ikke røre promillegrensen. Ukulturen som setter likhetstegn mellom båtliv, kos og alkoholinntak blir hengende i, mens de drukne drukner, sier hun.

– Hva er problemet med sjøvettkampanjer?

Hvert år produseres fine sjøvettkampanjer, men vi trenger noe håndfast. I dag sier loven at det er OK å føre båt og være beruset. Med 0,8 promille er du merkbart påvirket, understreker generalsekretæren.

 

Illustrasjon av kontroll på sjøen

 

Hun viser til at våre holdninger til rus i båt er dårligere enn til bilkjøring. Da promillegrensen for bilkjøring i sin tid ble satt ned fra 0,5 til 0,2, endret dette også holdningene. Folk tar ikke lenger en kjørepils når de skal kjøre bil.

– Jo høyere promillen er, desto større er risikoen for at du gir blaffen i livreddende sikkerhetstiltak og overvurderer egne evner. Havner du først i vannet med promille, blir kroppen raskere nedkjølt og overlevelsestiden halveres, avslutter Kristoffersen.