Store skjermer kan gå på sikkerheten løs

Store skjermer kan gå på sikkerheten løs

Nyheter

Publisert: 13. oktober 2021

Forfatter: Av Frank Williksen

Trenden har kommet for fullt de siste årene. Ny test viser hvilke systemer som er mest trafikkfarlige.

Infotainment-systemer med store berøringsskjermer, som også kan styre stadig flere av bilens funksjoner, er i ferd med å bli en alvorlig bekymring. Skjermene kan avlede førerens oppmerksomhet på farlig vis, og dermed være en medvirkende årsak til ulykker og små og større trafikkuhell.

Fremdeles er det mobiltelefonen som forstyrrer bilførerne på den verste måten, men infotainment-skjermene nevnes stadig oftere av eksperter på trafikksikkerhet.

– Det som har skjedd de senere årene er at berøringsskjermene har tatt helt overhånd. Slike skjermer, uten alternative betjeningsmuligheter, kan ofte bli trafikkfarlige. Her må du trykke på skjer men for å få gjort det meste. Ofte er det små områder du må treffe. Det krever naturligvis sterkt fokus mot skjermen, og tilsvarende mindre på veien. Dette gjelder biler fra svært mange merker. Men noen unntak finnes. Bilmerker som BMW, Mercedes-Benz og Lexus har menyhjul i tillegg, noe som gjør betjeningen mye tryggere, sier redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen i Broom.

Nesten like ille som mobilen

– Også Audi har kommet tilbake til sikrere systemer, gjennom sine svært gode digitale instrumenter. Her styrer du visningen via knapper og hjul på rattet. Med hjelp av disse kan nesten alt betjenes, uten å bruke hovedskjermen i det hele tatt – og uten å ta hendene av rattet. Et annet viktig fremskritt er gode head-up displayer. I den kategorien er BMW aller best nå. Å få opp matnyttig informasjon på frontruta er en klar fordel, understreker han.

BMW skiller seg ut ved at de viser både telefonlister og radiokanaler/spillelister i vinduet foran deg.

– Men den aller verste skjermen er vel fremdeles mobilen?
– Ja, den må vi la ligge når vi kjørerbil. Men det er ikke tvil om at skjermer som krever mye trykking er nesten like ille. I alle fall hvis man ikke er veldig bevisst på dette selv, sier Vegard Møller Johnsen.

Men hvor mye forstyrrer skjermene? Nå har det store engelske bilbladet What Car? gjort en test av dette i et tjuetall aktuelle bilmodeller. Bakgrunnen for testen var at det i 2019 ble registrert drøyt 12.000 trafikkulykker i Storbritannia, der distraksjon av føreren var en medvirkende årsak.

Farlige Skjermer

Head up-display betyr at informasjon blir projisert i frontruten, dermed trenger du ikke ta blikket bort fra veien. BMW er blant dem som er langt fremme her.

Seks vanlige oppgaver

Det er mye som kan virke forstyrrende for en bilfører – fra et barn som krever oppmerksomhet, til å ta imot en telefonsamtale. Men hvor forstyrrende er de store infotainment-skjermene som kommer i stadig flere bilmodeller? Dette ville altså What Car? ha svar på.

Bilene som ble testet, ble kjørt av to forskjellige bilførere. De skulle i løpet av en gitt kjøretur gjennomføre seks vanlige oppgaver under kjøring:

– Øke temperaturen i bilen 2 grader
– Øke hastigheten på viften i klimaanlegget 2 hakk
– Gå fra åpningssiden til en førprogrammert 35 kilometer lang kjørerute og zoome ut for å se hele ruten
– Annullere rutevisning
– Med infotainment skjermen i åpningsmodus og en bestemt DAB radiokanal på – gå til listen over DAB-stasjoner og velge en annen kanal
– Bruke stemmestyringsfunksjonen til å be bilen finne nærmeste bensinstasjon.

Resultatene av What Car-testene ble så analysert av Compensation Experts, som er et firma som har spesialisert seg på å hjelpe trafikkofre og andre med å få den erstatningen de faktisk har krav på, uten unødige kostnader. Dette ble resultatet, med elbilen MG ZS EV og Fiat 500 X som verstingene blant de testede bilene. Best er de tyske Premium-merkene.

1. MG ZS EV – 12 poeng
2. Fiat 500 X – 14
3. Skoda Citigo-e IV – 16
4. Peugeot 508 SW – 17
5. Lexus RX – 18
6. Honda CR-V – 18
7. Nissan Juke – 19
8. Toyota Corolla – 20
9. Volvo S60 – 20
10. Jaguar XE – 21
11. Skoda Kamiq – 21
12. Vauxhall Corsa – 22
13. Hyundai Ioniq – 22
14. Ford Fiesta – 23
15. Volkswagen Passat GTE – 24
16. Mazda3 – 25
17. Audi Q3 – 26
18. Porsche Panamera E-Hybrid – 27
19. Mercedes-Benz CLA – 27
20. BMW 3-serie – 28

Volvo får mye fortjent skryt for fokus på sikkerhet. Men løsningen deres ved å la svært mange funksjoner styres fra skjermen i midtkonsollen er på mange måter et lite brudd med sikkerhetstenkningen.

Nyheter