Bakkekontakt-vinterveiene kan by pa ut.9cbc3173-5d00-4930-b1f3-ef3a0424f3fd-main image
Vinterveiene kan by på utfordringer.
Illustrasjonsbilde fra MA - rusfri trafikk og livsstil


Det er tid for vinterferie og mye biltrafikk mot skog og fjell. For å kjøre sikkert både på hovedveiene og for å komme opp de siste kneikene, handler det mye om maksimal bakkekontakt og gode dekk, påpeker MA. Det dreier seg om trafikksikkerhet og fremkommelighet.


- Vei- og føreforholdene kan fort bli vanskelige. Gode dekk kan forhindre mange kollisjoner, utforkjøringer og gjøre at du ikke kjører deg fast på is og snø, sier direktør Terje Tørring i MA – rusfri trafikk og livsstil. Han peker på at feriebilen ofte er ekstra tungt lastet, kanskje med en overlesset skiboks på toppen, som gjør at kjøreegenskapene også endres til det langt verre.


Fire håndflater

Hvert enkelt bildekk gir en bakkekontakt på størrelse med en håndflate. Det er dette som skaper friksjonen mot underlaget og som gjør at du kan akselerere, bremse og svinge.

- Du må være godt skodd og opptre forsiktig, så du ikke mister kontrollen og havner i en farlig situasjon, advarer Tørring.

- Loven sier at mønsterdybden skal være minst tre millimeter. Dette er et absolutt minimum, og vi mener at sikker mønsterdybde på vinterdekk er minst fire til fem millimeter, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkkjeden Vianor.

- Det er store variasjoner i egenskapene til vinterdekk, og de blir dårligere med alderen. Gummiblandingen blir hardere med årene, noe som svekker vintergrepet.


Riktig trykk

Dekktrykket må også være riktig. Ekspertene anbefaler at vinterdekk skal ha 0,2 bar (20kPa) høyere dekktrykk enn sommerdekk, siden trykket synker i kulde. Lufttrykket skal aldri sjekkes umiddelbart etter kjøreturen, men skal kontrolleres på kalde dekk.

- Er bilen tungt lastet, skal den ha 10-15 prosent mer luft i dekkene enn normalt. For lavt lufttrykk gjør kjøreegenskapene dårligere, samtidig som både drivstofforbruk og dekkslitasje øker, understreker Køste.

De fleste har nok allerede kjøpt vinterdekk for i år, så valget er for lengst tatt mellom piggdekk eller piggfritt.

- Vi vet at piggdekk har de sikreste og beste egenskapene på ekstremføre av snø og is. De som har valgt piggfritt må ha ekstra fokus på hvordan de opptrer under de vanskeligste forholdene og tilpasse kjøringen, sier Katrine Køste i Vianor.


Våken og forberedt

De gode dekkene, som er egnet for nordiske forhold, skal tåle det aller meste av utfordringer, men når det virkelig blir et knipetak kan kjettinger gjøre at du ikke blir stående. Det finnes også annen hjelp, som ”sokker” til dekkene eller spraybokser med ”klister” som kan gi umiddelbar effekt i nødens stund.

- Men først og fremst gjelder det å kjøre etter forholdene. Det kan noen ganger rett og slett bli så vanskelig at det beste er å la bilen stå, råder Tørring.

- Avpass farten etter forholdene. Og husk at ved siden av fart er rus den viktigste årsaken til alvorlige ulykker. Alkohol og bilkjøring hører aldri sammen, noe du må huske også dagen derpå. For øvrig er det ekstra krevende å kjøre under vanskelige føreforhold, så pass på å være uthvilt og oppmerksom. Ta en pause når du merker at du blir sliten, anbefaler MA-direktør Terje Tørring.

 

Kontakter:
Terje Tørring, direktør i MA – rusfri trafikk og livsstil, telefon 920 60 821
Katrine Køste, produktsjef i Vianor, telefon 994 82 659


13.02.2014